Friday, June 10, 2016

dezert s matchou

 

matcha je pravdepodobne jedným z najpopulárnejších produktov na svetovom trhu. prvú vec, ktorú určite neprehliadnete po otvorení balenia čaju matcha je jemne zomletý zelený čaj, ktorý vyzerá ako smaragdovo zelené práškové kakao. matcha je druh zeleného čaju, ktorý vznikol pred viac ako 800 rokmi. zo začiatku ho používali hlavne budhistickí majstri a samurajovia a až pred nedávnom sa začal konzumovať aj v európe. čerstvé čajové lístky sa rozomelú na jemný prášok a výsledkom je pozoruhodne zelená farba s úžasnou sladkastou chuťou a výnimočnou arómou. pripravuje sa tak, že  sa práškový čaj nenecháva lúhovať v konvičke, ale vyšľahá sa do penivého nápoja. pretože sa práškový čaj týmto spôsobom lepšie vstrebe pri trávení, nápoj z matcha obsahuje vyššiu koncentráciu vitamínov a antioxidantov ako väčšina čajov, či už zelených alebo bylinkových. (viac o matcha sa môžete dočítať na tejto stránke.
už dávno som chcela matcha použiť pri varení alebo pečení, no stále som to odkladala. počas víkendu som sa konečne na to odhodlala a rozmýšľala som, kde ho použijem. napadlo mi, že najjednoduchšie bude pripraviť nepečený cheesecake. aby nebol len taký obyčajný (aj keď asi nie je nazvať matcha chuť obyčajnou), využila som čerešne, ktoré sú práve v sezóne a tak vznikol tento dezert inšpirovaný áziou.

sušienkový základ:
30 g rozpustené maslo
1 PL kryštálový cukor
100 g kakaové alebo čokoládové sušienky (použila som špaldové kakaové)

syrová plnka:
300 g krémový syr (ja som použila 175 g philadelphia syru a 125 g mascarpone)
110 g kryštálový cukor
80 ml šľahačková smotana (33%)
2 čl matcha prášku
1-2 PL teplá voda

čerešňová omáčka:
290 g vykôstkované čerešne
60 g kryštálový cukor
šťava z polovice citróna



sušienky, rozupustené maslo a cukor podrvíme v mixéri.


sušienkový základ rozdelíme do pohárikov (mne vyšlo šesť) a "utľapkáme" ho prstami na dno.


vymiešame krémový syr s cukrom (cukor sa postupne rozpustí). do zmesi nalejeme šľahačkovú smotanu a šľaháme pokiaľ zmes trochu nezhustne.


do jednej až dvoch lyžičiek matcha prášku (množsvo záleží od toho akú intenzívnu chuť chceme dosiahnuť) postupne pridáme teplú vodu (pokiaľ nedostaneme hladkú polotekutú pastu). matcha nalejeme na syrovú zmes a miešame kým rovnomerne zafarbí celú plnku.


pripravenú syrovú plnku navrstvíme na sušienkový základ a poháre odložíme do chladničky aspoň na 30 minút.


čerešne s cukrom a citrónovou šťavou pomaly varíme pokiaľ nevznikne omáčka (nemala by byť riedka).


čerešňovú omáčku necháme trochu vychladnúť a rozdelíme ju do pohárikov, ktoré znova vložíme do chladničky (nalepšie na celú noc). čakanie sa určite oplatí!

ak sa bojíte experimentovať alebo vám matcha nechutí, možete ju kľudne nahradiť vanilkou - klasický vanilkový cheesecake s čerešňovou omáčkou bude tiež veľmi chutný :)










prajem všetkým pekný deň a celý víkend!

No comments:

Post a Comment